HVA ER INVASIV BEHANDLING?

Invasiv behandling består av teknikker der behandleren med nål går inn i vevet. Behandlingen foregår ultralydveiledet der man ser inn i vevet og presist utfører en mekanisk stimulering av skadeområdetet.

ER INVASIV BEHANDLING SMERTEFULLT?

Pasienten vil føle et lite stikk når nålen går gjennom huden. Når man treffer området man ønsker å påvirke kan dette være noe smertefullt. Man kan også oppleve at vevet kontraherer når man treffer skadeområdet. Smerten avhenger ofte av hvor irritert eller betent området man skal påvirke er. Etter behandling kan man få noe behandlingsreaksjon i det påvirkede vevet de første døgnene. Hvis et område er for smertefullt å behandle skyldes dette ofte en betennelse. I slike tilfeller må det først utføres en betennelsesdempende behandling. Dette kan i noen tilfeller være f.eks en kortisoninjeksjon.

INJEKSJONSBEHANDLING

Injeksjonsbehandling er et av mange tilbud vi har ved klinikken. Som hovedregel ønsker man at annen konservativ behandling er forsøkt før man vurderer injeksjoner. En grundig undersøkelse, vurdering av skader og symptom, tidligere behandlinger samt ultralyddiagnostikk legges til grunn for valg av en slik behandling.

Eksempler på dette er avlastning, sykemelding, tilpasset trening manuell behandling, aktivitetsstyring, dry needling, ergonomisk tilpasning og trykkbølgebehandling.

Hos oss settes alle injeksjoner ultralydveiledet slik at man er helt sikker på å treffe ønskede område

HVA KAN MAN BEHANDLE MED INVASIV BEHANDLING?

Ved å gå inn i vevet med nål ultralydveiledet kan man presist stimulere og påvirke strukturer med betennelse eller irritasjoner.

De vanligste strukturer vi kan påvirke er:

- sener som er betente eller irriterte(tendinose) eller har innvokste blodårer

- slimposer

- kalkdannelser i sene eller muskel

- rupturer(avrivninger) i sener eller muskler

- leddbåndskader

Så lenge man ikke sprøyter inn medikamenter vil nålebehandlingen fremprovosere en inflammatorisk prosess av lokal karakter og fjerner noen av nevropeptidene slik at fagocytose og vevet repareres.

KORTISON OG HYALURONINJEKSJONER

Ultralydveiledet kortisoninjeksjon

Kortison benyttes oftest på grunn av sin betennelsesdempende egenskap. Noen ganger kan kroppens reaksjon på en skade bli kraftigere enn nødvendig. Da kan ultralydveiledet kortison-injeksjon være en effektivt, presis og trygg behandlingsmetode. Kortisoninjeksjoner er et godt virkemiddel ved betennelse i slimpose, ledd eller seneskjede. Kortisoninjeksjon direkte i sene er man noe mer restriktiv med, men benyttes også i noen tilfeller.

Ultralydveiledet hyaluroninjeksjon

Hyaloron er et naturlig forekommende molekyl som finnes i leddvæske og bindevev. Injeksjon av hyaluronsyre kan være med på å dempe inflamasjonen og gjenoppretter smøring og støtdemping i leddet. Injeksjonen gjenskaper nivået av hyaluronsyre som er naturlig redusert under utviklingen av artrose. Dersom du har artrose, store smerter i et ledd og ingen annen behandling har hatt effekt kan det være hensiktsmesig å forsøke behandling med hyaluron.

Hyaluroninjeksjoner kan i noen tilfeller også benyttes i seneskjeder, i slimposer og langs nerver for å bedre på glidning av disse.

INVASIV BEHANDLING

Ansvarlig lege Riikka Berg Pedersen(HPR nr 9404252) fører tilsyn med klinikken og står ansvarlig for at utførende terapeut har rett kompetanse i valg av ultralydveiledet prosedyre og medikamentbruk. Ansvarlig lege bekrefter at rett behandling kan ytes ved eventuelle komplikasjoner og bivirkninger ved injeksjonsbehandling, også om det oppstår anafylaktisk sjokk. Ansvarsforhold er meldt inn hos NPE.

BEHANDLINGSMETODER

Invasiv f forts.

VÅRE INVASIVE BEHANDLINGSMETODER

DRY NEEDLING / TØRRNÅLING