HVA BEHANDLER OSTEOPATEN?

Osteopaten behandler de fleste typer muskel -og leddplager og har særlig kunnskap om å se dette i en helhetlig sammenheng. Eksempler på tilstander som behandles av osteopat er:

- Ryggsmerter

- Brystsmerter

- Nakkesmerter

- Skulder, albue og håndleddsmerter

- Hofte-, kne-, ankel-, og fotsmerter

- Bekkensmerter, svangerskapsplager

- Funksjonelle plager hos spedbarn

- Akutte- og belastningsrelaterte plager

- Idrettsskader

Osteopaten har særlig kunnskap om funksjonelle mage-, tarm og urinveisplager-, fordøyelsesplager, halsbrann og sure oppstøt.

Osteopaten kan også oppsøkes ved tung pust og pusteproblemer

OSTEOPATI

HVA ER OSTEOPATI?

Osteopati er en manuell behandlingsform hvor osteopaten prøver å finne sammenhengen mellom dine plager, din kropp og din hverdag. Den manuelle behandlingsformen inkluderer en klinisk undersøkelse rettet mot dine plager, med en tilhørende funksjonell undersøkelse hvor du og din behandler blir enige om behandlingsveien videre. Som osteopat bruker man hendene som verktøy, og ofte inkluderes behandling av muskler, ledd og påvirkning av nervesystemet for bedring av dine plager. Vi vil også gi tilrettelagte hjemmeøvelser og tiltak fra din hverdag som kan være gunstig for din helse. Osteopater bruker i stor grad den biopsykososiale modellen i sin vurdering og behandling av sine pasienter.

Osteopati kan skille seg fra andre behandlingstilnærminger – da vi ofte bruker mer tid på selve undersøkelsen. Vi er opptatt av å finne hva som er viktig for deg, og hvordan vi sammen kan skape trygge rammer hvor du kan bruke kroppen din på en god måte.

Osteopater baserer seg på en grundig sykehistorie, manuell undersøkelse og behandling – hvor vi vektlegger sammenhengene mellom fysiske, psykiske og sosiale faktorer som påvirker helsen vår. Manuell behandling, fysisk aktivitet og håndtering av en stressende hverdag er noe av det vanligste osteopater jobber med.

OSTEOPATI KOMBINERT MED ANNEN BEHANDLING

• Osteopaten samarbeider med naprapaten og manuellterapeuten for behandling av muskel og skjelettlidelser

• Osteopaten samarbeider med fysio/manuellterapeut i rehabiliteringer

• Osteopaten samarbeider med coach for å dempe stress eller andre mentale begrensninger